Asbestattest

Vanaf 23 november 2022 is een asbestattest verplicht bij de verkoop van woningen en gebouwen gebouwd voor 2001. Tegen 2032 moet iedere eigenaar van een woning of een gebouw dat dateert van voor 2001 over een asbestattest beschikken. Bij verhuur is de eigenaar die over een asbestattest beschikt, verplicht om een kopie te bezorgen aan de (nieuwe) huurders.


Dit asbestattest kadert in het Vlaamse asbestafbouwbeleid. De Vlaamse Regering wil zo snel mogelijk al het aanwezige asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd voor 2001, in kaart brengen. Door asbest in slechte staat op te sporen en te verwijderen wil ze Vlaanderen tegen uiterlijk 2040 asbestveilig maken.In gebouwen van na 2000 is het gebruik van asbesthoudende materialen verboden. Heeft u toch nog twijfels over bepaalde materialen, dan vindt u in het postinterventiedossier alle informatie over de materialen die in het gebouw aanwezig zijn. Voor gebouwen gebouwd of verbouwd vanaf 1 mei 2001 is een postinterventiedossier verplicht. Het postinterventiedossier (PID) van een bouwwerk is het dossier dat alle elementen bevat die nuttig kunnen zijn voor de veiligheid en de gezondheid van de mensen die later werkzaamheden zullen uitvoeren aan het gebouw (bv. onderhoud en herstellingen, verbouwingen, sloopwerk).

 


Wat is het asbestattest?
Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Op basis van deze inventarisatie levert de OVAM voor elk gebouw een uniek asbestattest af. Dit attest bevat informatie over asbest in het gebouw en bekijkt of het asbestveilig is. Het beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en geeft advies over hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.

Dankzij het asbestattest komt u dus te weten welke materialen asbest bevatten en hoe u als eigenaar het gebouw asbestveilig kan maken. De inventarisatie voor een asbestattest is 'niet-destructief'. Een niet-destructieve asbestinventaris beschrijft enkel de materialen die een risico kunnen vormen bij het dagelijks gebruik van het gebouw. Tijdens de inspectie worden nooit wanden of vloeren beschadigd om ingesloten asbest op te sporen. Bij het opstellen van een destructieve asbestinventaris gebeurt dat wel. Toch zijn ook voor een niet-destructieve inventaris soms kleine beschadigingen van verdachte materialen nodig. Vaak kan alleen een laboanalyse met zekerheid bepalen of het materiaal asbesthoudend is of niet. Voor de monstername moet dan een stukje van het verdacht materiaal verwijderd worden.

 

 

 

 

EPC-attest

Wat vertelt het EPC u?

EPC staat voor Energie Prestatie Certificaat en is een rapport dat meegeeft hoe zuinig een wooneenheid is. Dit verplicht attest heeft als doel mogelijke kopers of huurders te informeren omtrent de energiezuinigheid van de woning.

Hoe ziet een EPC eruit?
Sinds 2019 wordt de energiezuinigheid weergegeven met een label.
Dit label gaat van een rode letter F (slechte score) tot een donkergroene A+ (heel goede score). Op het EPC staat ook de energiescore van de wooneenheid in kWh/m2 jaar.
Hoe lager die energiescore, hoe energiezuiniger de wooneenheid is.

In het EPC staan ook aanbevelingen over hoe de wooneenheid nog energiezuiniger gemaakt kan worden. Het geeft op een geautomatiseerde manier tips en aanbevelingen om het label van uw woning of appartement te verbeteren. 
Bij eengezinswoningen wordt automatisch een kostenraming meegegeven.

Hoe wordt het EPC bepaald?
De energiedeskundige zal tijdens een plaatsbezoek in de wooneenheid een grondige inspectie uitvoeren op diverse parameters zoals isolatie, ruimteverwarming, koeling, ventilatie, sanitair warm water, energiebesparende installaties en verlichting. 
Het aanbieden van aanvaardbare bewijsstukken zoals facturen, plannen e.d. aan de deskundige zullen steeds bijdragen tot het onderzoek en bijgevolg een betere energiescore.

Geldigheidsduur van het EPC
Een EPC is in principe 10 jaar geldig. Toch adviseren we om na energiebesparende werken een nieuw EPC op te maken daar dit een gunstige invloed zal hebben op je energiescore.

Vanaf 1 januari 2022 verplicht de overheid in kader van verkoop een EPC attest opgemaakt na 1 januari 2019. Deze regel is enkel in kader van verkoop, bij verhuur verandert er niets.